Blog Dla Młodszych Programistów C#/.NET

6 października 2018
Tagi: JavaScript
Dzisiaj wstęp do bardzo ważnego tematu, ponieważ w kilku kolejnych artykułach postaram Ci się opisać na czym polega programowanie zorientowane obiektowo w JavaScript. Dzisiaj zrobimy sobie zaledwie krótki wstęp do kolejnych tematów, gdzie omówimy sobie bardziej szczegółowo i na konkretnych przykładach wszystkie nowe pojęcia. Wspomnę, że jeśli chcesz pracować jako programista kilka najbliższych tematów musisz mieć bardzo dobrze opanowane. Często na rozmowach kwalifikacyjnych na stanowiska młodszego programisty rekruterzy lubią zapytać o różne paradygmaty programowania obiektowego, także jeżeli chcesz zostać programistą to musisz zrozumieć na czym polega programowanie zorientowane obiektowo.

Wspomniane programowanie zorientowane obiektowo, w skrócie OOP - object oriented programming jest to bardzo popularny styl programowania skupiony bardziej wokół obiektów niż funkcji. W przeciwieństwie do tradycyjnego punktu widzenia gdzie występują same zmienne, funkcje oraz instrukcje, w OOP idziemy w kierunku stosowania powiązanych ze sobą obiektów. Każdy obiekt może być małą odrębną, niezależną jednostką, która ma swoją odpowiedzialność.

Jest dużo różnych języków programowania, które wspierają programowanie zorientowane obiektowo, także jest to wiedza którą na pewno musisz posiąść. Są to między innymi takie języki jak mój ulubiony C#, oprócz tego Java, C++, Python, PHP, Ruby i oczywiście JavaScript. Programowanie zorientowane obiektowo zwiększa elastyczność i łatwość rozwoju oprogramowania.

Są 4 filary programowania zorientowanego obiektowo, które musisz zrozumieć. Są to: enkapsulacja, abstrakcja, dziedziczenie oraz polimorfizm. Wszystkie wymienione pojęcia omówię Ci dokładnie w kolejnych artykułach na blogu.

Główne zalety programowania zorientowanego obiektowo:
Enkapsulacja - grupowanie powiązanych ze sobą metod i właściwości razem w konkretny obiekt, dzięki czemu zmniejszamy złożoność i możemy używać nasze obiekty również w innych programach.
Abstrakcja - ukrywamy szczegóły i złożoność, pokazując tylko to co jest kluczowe, dzięki czemu również zmniejszamy złożoność oraz izolujemy zmiany.
Dziedziczenie, EcmaScript 6 dziedziczenie - pozbywamy się powtarzającego się kodu.
Polimorfizm - pozbywamy się niepotrzebnych instrukcji warunkowych.

To wszystko co chciałem Ci przekazać w tym artykule. Zapraszam Cię do kolejnych artykułów z serii podstaw programowania w języku JavaScript.

Poprzedni artykuł - Const a obiekty w JavaScript.
Następny artykuł - Enkapsulacja w JavaScript.
Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
Kazimierz Szpin
Programista C#/.NET. Specjalizuje się w ASP.NET Core, ASP.NET MVC, ASP.NET Web API, Blazor, WPF oraz Windows Forms.
Autor bloga ModestProgrammer.pl
Dodaj komentarz

Wyszukiwarka

© Copyright 2024 modestprogrammer.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Regulamin. Polityka prywatności. Design by Kazimierz Szpin