Modest Programmer logo
23 października 2018
Tagi: JavaScript
Dzisiaj wracamy do filarów programowania zorientowanego obiektowo w JavaScript. W poprzednim artykule starałem Ci się przybliżyć na czym polega enkapsulacja, a dzisiaj pomęczymy się abstrakcją :)

Aby zrozumieć czym jest abstrakcja, przedstawię Ci bardzo popularny przykład opisany na podstawie odtwarzacza DVD. Chyba każdy wie jak wygląda taki odtwarzacz (przynajmniej z zewnątrz). Każdy podstawowy odtwarzacz ma jakąś skomplikowaną logikę w środku, ale na zewnątrz ma tylko kilka przycisków, są to między innymi przyciski start, stop, power, dzięki którym możemy komunikować się z tym odtwarzaczem.
17 października 2018
Tagi: JavaScript
Zgodnie z obietnicą, dzisiaj będziemy kontynuować temat związany z programowaniem zorientowanym obiektowo w JavaScipt. Na pierwszy ogień pójdzie enkapsulacja. Enkapsulacja, która inaczej zwana też jest hermetyzacją.

OOP rozwiązuje różne problemy, między innymi tak zwany "spaghetti code" czyli w skrócie mówiąc kod, który jest bardzo skomplikowany i trudny do zrozumienia, który ma różne powiązania w różnych miejscach. OOP rozwiązuje te problemy, ponieważ taki kod jest bardziej uporządkowany.
6 października 2018
Tagi: JavaScript
Dzisiaj wstęp do bardzo ważnego tematu, ponieważ w kilku kolejnych artykułach postaram Ci się opisać na czym polega programowanie zorientowane obiektowo w JavaScript. Dzisiaj zrobimy sobie zaledwie krótki wstęp do kolejnych tematów, gdzie omówimy sobie bardziej szczegółowo i na konkretnych przykładach wszystkie nowe pojęcia. Wspomnę, że jeśli chcesz pracować jako programista kilka najbliższych tematów musisz mieć bardzo dobrze opanowane. Często na rozmowach kwalifikacyjnych na stanowiska młodszego programisty rekruterzy lubią zapytać o różne paradygmaty programowania obiektowego, także jeżeli chcesz zostać programistą to musisz zrozumieć na czym polega programowanie zorientowane obiektowo.
6 października 2018
Tagi: JavaScript
Dzisiaj krótki artykuł, a mianowicie opiszę Ci jak można deklarować obiekty za pomocą const, oraz w szczególności czym różni się deklaracja obiektu zadeklarowanego w taki sposób od deklaracji zwykłych zmiennych prostych tym samym sposobem.

Na pewno dobrze pamiętasz, że dzięki słowu kluczowemu const, który został wprowadzony w ES6 możesz deklarować stałe.
4 października 2018
Tagi: JavaScript
Kolejną nowością, która została wprowadzona w ES6 są klasy. Dzisiaj postaram Ci się trochę przybliżyć ten temat, chociaż będzie on dla Ciebie bardziej zrozumiały gdy przejdziemy do prototypów i ogólnie całego OOP, ale o tym jeszcze nie dzisiaj. Na początek chcę tylko zwrócić uwagę, że klasy w JavaScript są czymś innym niż klasy w językach obiektowych takich jak C# czy Java. Nie opisywałem tego sposobu przy okazji artykułu, w którym przedstawiałem Ci jak można tworzyć obiekty, ale dzięki klasom również możemy tworzyć obiekty i głównie o tym będę pisał w tym artykule.
3 października 2018
Tagi: JavaScript
Kontynuując wpisy o nowościach wprowadzonych w ES6 nie możemy zapomnieć o nowym typie prostym jaki właśnie w ES6 został wprowadzony, jest nim symbol. Zanim pojawił się standard ES6, w JS mieliśmy do dyspozycji 6 różnych typów, były to typy: undefined, null, boolean, number, string oraz obiekt. Symbole to kolejny zupełnie nowy 7 typ w JavaScript.

Symbol możesz stworzyć za pomocą fabryki, nie możesz natomiast tego zrobić w przeciwieństwie do innych typów prostych za pomocą funkcji konstruującej. Jako argument możesz przekazać nazwę symbolu.
29 września 2018
Tagi: JavaScript
W poprzednim artykule udało nam się z powodzeniem napisać funkcję walidującą pesel, a dziś dla pogłębienia wiedzy z podstaw w JavaScripcie napiszemy kolejną równie prostą funkcję tym razem walidującą numer nip. W związku z tym, że mamy już doświadczenie w pisaniu funkcji walidacyjnych, napisanie odpowiedniej do nip'u nie powinno być dla nas problemem :)

Zacznijmy ponownie od teorii. Numer nip składa się z 10 cyfr, z czego podobnie jak przy numerze pesel ostatnia jest cyfrą kontrolną.
29 września 2018
Tagi: JavaScript
Pomyślałem, że dzisiaj może znowu przerobimy jakieś zadanie praktyczne. Na pewno Twoja wiedza jest już wystarczająca aby napisać walidację numerów pesel. Spróbujmy więc napisać funkcję, która będzie sprawdzać czy przekazany do funkcji argument jest prawidłowym numerem pesel.

Aby napisać funkcję, która będzie sprawdzała poprawność numeru pesel, musisz najpierw dowiedzieć się jakie warunki musi sprawdzać podany numer aby był prawidłowym peselem. Zacznijmy więc od teorii. Pesel składa się z ciągu 11 cyfr i nie są to cyfry przypadkowe, każda cyfra ma swoje odpowiednie miejsce.
29 września 2018
Tagi: JavaScript
Dzisiaj zaprezentuje Ci temat okien dialogowych w JavaScript. Co prawda, kilka razy w kursie używaliśmy prostych okien do wyświetlenia komunikatów, lecz nigdy nie zagłębialiśmy się w szczegóły. Uznałem, że warto abyś również wiedział trochę więcej na ten temat.

Na początek, może o tym czym są okna dialogowe. Okno dialogowe z ang. popup, czyli wyskakujące okno, często wykorzystywane w testowych skryptach (o czym już się przekonałeś, bo kilka razy dzięki nim wyświetlałem Ci jakąś wiadomość), lecz w prawdziwych aplikacjach nie powinno się ich zbyt często używać, ponieważ mogą nieco irytować użytkownika naszej witryny.
27 września 2018
Tagi: JavaScript
Dzisiaj opiszę Ci jak blokować domyślną akcję zdarzenia w JavaScript. Możliwe, że zastanawiasz się o co chodzi, jak to blokować domyślną akcję zdarzenia? Musisz wiedzieć że niektóre elementy mają jakieś swoje domyślne akcje zdarzeniowe, które nie zawsze chcemy aby się wykonywały.

Przedstawię Ci to na przykładzie formularza, przygotujmy zatem najprostszy formularz, który będzie się składał z 1 labela, 1 inputa oraz 1 buttona.
© Copyright 2018 modestprogrammer.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone Design by Kazimierz Szpin