Blog Dla Młodszych Programistów C#/.NET

8 września 2018
Tagi: JavaScript
W poprzednim artykule opisałem proces tworzenia obiektów na różne sposoby w języku JavaScript. Dzisiaj rozwinę ten temat o pojęcie dynamicznego tworzenia obiektów. To znaczy o dodawanie nowych, a także usuwanie właściwości i metod do stworzonego już wcześniej obiektu. Przejdźmy od razu do konkretów.

Jak zawsze, najlepiej będzie pokazać to na przykładach. Wróćmy więc do przykładu z poprzedniego artykułu, gdzie tworzony był obiekt car:
let car = {
    name: 'Audi',
    price: 35000,
    isDiesel: true,
    turnOn: function() {
        console.log('silnik włączony');    
    }
};
Jeżeli chcesz dodać nowe właściwości do obiektu, który został już wcześniej stworzony możesz to zrobić w poniższy sposób:
car.year = 2018;
car.manual = true;
console.log(car.year); //2018
console.log(car.manual); //true
Jak widzisz wszystko zadziałało dobrze i możesz od teraz używać właściwości year oraz manual obiektu car. Ok, teraz spróbuj dodać nowe metody do obiektu car. Możesz to zrobić w taki sposób:
car.turnOf = function() {
    console.log('silnik włączony');
};
car.start = function() {
    console.log('samochód wystartował');
};
car.turnOf(); //silnik wyłaczony
car.turnOn(); //silnik włączony
car.start(); //samochód wystartował
Dokładnie tak jak w przypadku właściwości, jeżeli dodasz nowe metody do obiektu, również możesz je używać tak samo jak pozostałe - dodane wcześniej metody.

Oprócz tego, że możesz właściwości i metody dodawać, możesz je również usuwać. Należy wówczas skorzystać z poniższej składki:
delete car.year;
delete car.manual;
delete car.start;
console.log(car.year); //undefined
console.log(car.manual); //undefined
car.start(); //car.start is not a function
Jak widzisz powyższe właściwości, jak również metody zostały z powodzeniem usunięte.

To wszystko co chciałem Ci przekazać w tym artykule. Zapraszam Cię do kolejnych artykułów z serii podstaw programowania w języku JavaScript.

Poprzedni artykuł - Tworzenie obiektów w JavaScript.
Następny artykuł - Typy wartościowe oraz typy referencyjne w JavaScript.

Zostań Programistą .NET

Szczegóły == Zostań Programistą .NET ==
Zapisy tylko do wtorku do 21:00!
Autor artykułu:
Kazimierz Szpin
Kazimierz Szpin
Programista C#/.NET. Głównie pisze aplikacje w ASP.NET MVC, WPF oraz Windows Forms. Specjalizuje się w testach jednostkowych.
Autor bloga ModestProgrammer.pl
Dodaj komentarz

Wyszukiwarka

Zostań Programistą .NET:

Zostań Programistą .NET Szczegóły == Zostań Programistą .NET ==
Zapisy tylko do wtorku do 21:00!
© Copyright 2020 modestprogrammer.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności. Design by Kazimierz Szpin